För alla som är en del av AdWise, väntar varje år en inspirerande kickoff till ett attraktivt resmål. I år gick färden mot en av Italiens främsta pärlor, den vackra universitetsstaden Bologna i regionen Emilia-Romagna.

Bologna, med sina 390 000 invånare, är inte bara ett levande museum som bjuder på en tidsresa genom Europas historia, med ett av världens bäst bevarade historiska center. Staden har också en atmosfär av kreativitet, genom ett sjudande näringsliv, flertalet viktiga mässor och genom rollen som en av Europas viktigaste universitetsstäder. Med andra ord en passande miljö för AdWise att prata framtid på under årets kickoff, som för 20:e året i rad anordnades av duktiga researrangören viaSensi, med Jeanette Lignell i spetsen.

Torsdag – gänget landar i Italien
När AdWise-gänget under torsdagskvällen landade i Bologna inleddes kvällen naturligt nog med lokala läckerheter på restaurang Rossopomodoro. Staden har ett rikt kulinariskt arv sedan långt tillbaka, med bland annat den saftiga mortadellan och välkända tortellinin. Restaurangbesöket avslutades med en mysig tur tillbaka till hotellet genom Bolognas karaktäreristiska arkader.

Fredag – den huvudsakliga konferensdagen

På fredagen startade AdWise konferens med en spännande framtidsblick, där konsulten Mohammad Shadab och Alexander Ågren berättade om sina insikter och utmaningar från ett projekt med självkörande bilar. AdWise konsulter återfinns inom flera fascinerande projekt med fokus på management, AI och IT-utveckling och den samlade kompetensen är minst sagt imponerande. Diskussionen gled sen, under ledning av Helen Fredin och Helena Berggren, över till AdWise identitet – kring varumärket, visionen, och värdet för företagets konsulter och uppdragsgivare. Hur definierar vi oss? Hur kan vi lyfta varandra?

Sorlet från engagerande diskussioner fyllde konferensrummet i ett par timmar tills det blev dags för avfärd till lunch på mysiga Caffé della Corte och en kombinerad gastronomisk och kulturell promenad i Bolognas hjärta. Stadens arkader, som sammantaget sträcker sig över 40 km, ledde gruppen genom lokala delikatesser, som kaffe, choklad, och glass. Sen väntade lite behövlig återhämtning på hotellet innan kvällen avslutades med middag på restaurang Cantina Bontiviglio, där man serverades den traditionella Bolognarätten Cotoletta Bolognese med rötter från 400-talet.

Lördag – cykeläventyr med fantastiskt panorama

Lördagen startade med ett konditionskrävande äventyr, då gruppen på e-cykel utforskade de gröna och bördiga kullarna som omger Bologna längs små slingriga vägar. Uppifrån San Michele-kyrkan och dess olivlundar, erbjöds man till lunchen ett fantastiskt panorama över staden. Lördagskvällen kröntes sen av ett besök på Donatello, familjerestaurangen som tillagat italiensk matkonst sedan början av förra århundradet. Det blev en symfoni av bolognesiska smaker, med flertalet lokala viner.

Söndag – gasen i botten
I regionen Emilia-Romagna har en rad bil- och MC-märken sitt hemmasäte, med Maserati och Ducati i Bologna samt ikoniska Ferrari strax utanför grannstaden Modena. Och det var till Ferraris fabriksområde som söndagens resa gick. Här besöktes Ferrari-museet med sina legendariska modeller och berättelser om hur man hållit hårt i varumärket genom alla år, vilket bland annat inneburit att man tvingats porta en och annan kändis. Men det var lite längre bort, på företagets test drive, som känslorna skruvades upp till max när AdWise-medlemmarna satte sig bakom ratten i varsin Ferrari Spider, vroomade igång de kraftfulla motorerna och drog iväg ut på vägarna i de röda sportbilarna.

Efteråt saktade man ner takten, med ett besök på vingården Ca´belli, belägen bland ljuva kullar med vinrankor så långt ögat kunde nå. Här blev det inte bara en fantastisk trerätters lunch och provsmakning av gårdens egna viner, utan också tid för reflektion, då glasen höjdes till en skål för 20 års framgångsrikt konferenspartnerskap med viaSensi. På färden till flygplatsen hann man även med ett studiebesök med provsmakning hos Acetaia Sereni, stolt tillverkare av äkta balsamvinäger under fyra generationer – ännu en av regionens många varumärkesskyddade stoltheter.

Med många fina minnen och upplevelser i bagaget flög AdWise slutligen tillbaka till Göteborg, med förnyad energi, djupare förståelse för det gemensamma varumärket och med en ännu starkare sammanhållning.


Vill du också bli en del av AdWise-familjen. Kontakta oss idag